Menu

Branding en marketing is als wijn en spijs

Branding en marketing. We vergelijken het graag met wijn en spijs. Branding de wijn, marketing de spijs. Want hoewel wijn wat ons betreft prima tot zijn recht komt zonder spijs en een goede basis is voor een gezellige avond, kan spijs zonder wijn ook gewoon de vulling in een kerststol zijn in plaats van dat verfijnde gerecht als lust voor maag én oog.

Veel horecaondernemers zijn zich echter niet bewust van dit verschil en stellen vragen zoals: “We willen onze branding verbeteren, kunnen jullie wat leuke berichten ontwerpen voor onze Instagram-pagina?”. Hier begint het bij ons te jeuken dus tijd voor een blog.

De succesingrediënten

Dit gezegd hebbende, beginnen we graag bij wat voor veel horecaondernemers nog steeds wordt gezien als de succesingrediënten voor een volle zaak. Namelijk een menukaartje, een logo en wat aanwezigheid op social media. Maar laten we eerlijk zijn, daarmee onderscheid je je van precies niemand. In de huidige horecabranche, waarin jouw concurrenten zich op een hele andere manier onderscheiden, en waar zowat alle horecazaken op zoek zijn naar personeel, is een juiste branding essentieel. Maar wat houdt branding precies in?

Branding

Branding is het fundament van hoe gasten jouw zaak beleven en maakt van jouw onderneming een sterk merk. Hierbij is het van belang dat je als horecaondernemer op zoek gaat naar de identiteit van jouw zaak. Door middel van branding laat je zien wie je bent, waar je voor staat en wat jou uniek maakt ten opzichte van je concurrenten. Hierdoor werk je aan de emotionele connectie met jouw gasten en bouw je aan een langdurige relatie.

Een sterke branding is dus een pull-techniek, waarbij je potentiële gasten laat zien wat jouw zaak te bieden heeft en waarom zij voor jou moeten kiezen. Het creëert een positief gevoel en zorgt voor een groeiend vertrouwen in jouw zaak, wat resulteert in meer gasten. Want voordat mensen bij jou aan tafel gaan zitten, moeten ze je eerste leren kennen, gaan waarderen en vertrouwen.

Marketing

Met bovenstaande ingrediënten is de basis voor de goede wijn gelegd. Maar hoe bereik je nu dat type gast dat jij wilt aantrekken met jouw horecazaak, ook wel je vooraf gedefinieerde doelgroep? Marketing. Middels marketing maak je jezelf en jouw zaak zichtbaar naar buiten toe met als doel te verkopen. Je rolt je identiteit uit in alle uitingen rondom je zaak, zowel offline als online. Hoe je met gasten communiceert, je huisstijl, de menukaarten en de invulling van je social media kanalen. Alles moet jouw concept ademen. 

Dit maakt marketing een push-techniek waarbij het gericht is op daadwerkelijke verkoop van jouw product, ofwel gasten jouw zaak in krijgen!

De succesformule

Hoe breng je deze twee concepten dan samen tot de perfecte wijn-spijs combinatie? Hiervoor refereren we graag naar de volgende formule: suspect + informatie = prospect, prospect + behoefte = klant. Laten we dit tastbaar maken.

Als horecaondernemer heb je onlangs een bistrobar geopend die zich richt op het gebruik van lokale producten. Om je zaak onder de aandacht te brengen heb je visitekaartjes van je bistrobar achtergelaten bij de plaatselijke slagerij, als onderdeel van je marketingstrategie. Wanneer een potentiële gast (lees: iemand die graag verrast wordt met een smakelijk stukje vlees) de slagerij binnenloopt, is deze persoon nog een suspect. Maar zodra hij besluit om jouw visitekaartje bij het afrekenen mee te nemen (informatie), wordt hij een prospect. Hij heeft nu, bewust of onbewust, kennis gemaakt met jouw zaak. Om van deze prospect een daadwerkelijke gast te maken, is het belangrijk dat je hem het gevoel geeft dat jouw bistrobar aan zijn behoeften kan voldoen.

En nu zijn we weer bij datgeen wat effectieve branding cruciaal maakt: het verkopen van de beleving van jouw zaak aan potentiële gasten, zelfs voordat ze bij jou aan tafel zitten. Als prospect is het van belang om voldoende duidelijkheid te verkrijgen over de waarden waar jij als horecaonderneming voor staat en wat ze van jou kunnen verwachten. Als deze informatie ontbreekt, is er geen behoefte om een bezoek te brengen aan jouw zaak. En dan is dat visitekaartje bij de slagerij gewoon de vulling in een kerststol, in plaats van dat verfijnde gerecht wat de wijn positief beïnvloedt.

Benieuwd hoe we jouw beleving op de eerste plek zetten? Neem vrijblijven contact met ons op.

Ook benieuwd naar hoe je no-show kan voorkomen?  Check het hier!

Blog delen

Meer Food for thought?

Horeca advies

No show? Liever niet!

Zaterdagavond: dinner-datenight bij jou thuis! Je bent er al de hele dag druk mee, want ’s avonds wil je natuurlijk indruk maken op je vrienden.

Lees meer »